Dynamisch onderwijs
Wat is een dynamische schooldag?
Een dag waarin kinderen voldoende afwisseling hebben tussen inspanning en ontspanning. Door de schooldagen dynamischer te maken, voelen leerlingen zich lekkerder, werken hun executieve functies beter én wordt het groepsproces positief beïnvloed. Meer bewegen heeft een positief effect op de motorische ontwikkeling en de lichamelijke gezondheid van leerlingen. Het heeft positieve invloed op het welbevinden, zelfvertrouwen, controle op impulsief gedrag én een betere stemming. De concentratie tijdens de lessen die volgen op de bewegingsactiviteiten wordt verbeterd waardoor er een grotere kans is op betere leerprestaties. Daarnaast leidt het hebben van plezier in bewegen tot actieve leerlingen die ook op latere leeftijd een actieve leefstijl hebben.
Wat doen wij op Kindcentrum Rembrandt?
Wij gymmen twee keer per week, maar we bewegen niet alleen in de gymzaal of speelzaal. Ook in de klas wordt zittend werk afgewisseld met energizers en 'bewegend leren'. Hierbij worden cognitieve leeractiviteiten zoals een instructie afgewisseld of aangevuld met bewegingsactiviteiten om de leerstof te verwerken. Het toevoegen van een kleine lichamelijke opdracht zorgt voor afwisselingen in de les, voor het losmaken van energie en voor het richten van de aandacht. Denk hierbij aan loopdictees, sommen springen op ons honderdveld of met balletjes in de ruimte stuiten en tegelijk de tafels oefenen.
De inrichting van de omgeving is ook een onderdeel om een schooldag dynamisch te maken. Zo krijgen kinderen bij ons op school de ruimte om (samen) te werken in de gangen of de aula, in concentratiehuisjes, zitzakken, banken en gezellige zithoeken. Met regelmaat ziet u hen ook buiten werken of lezen. Op deze manier houden wij de dag afwisselend.
